Wednesday, July 13, 2005

Hundratusengångerbättre!

När jag i morse slog upp min Metro möttes jag av en SL-reklam med texten "100 000 X bättre." som överskrift, blicken fastnade dock inte på detta till en början. Det var i stället bilderna på åtta "helt vanliga pendlare" som först fångade min blick. Alla såg dom friska och fräscha ut; två hade cafe latte, någon var skallig, någon hade v-ringad t-shirt, osv osv. Under dessa åtta bilder fanns en liten bildtext som deklarerad namn, sysselsättning och den pendlingssträcka de olika personerna trafikerade.
Jag betraktade bilderna en gång till och slog fast den slutsats jag som hastigast dragit tidigare, detta var inag helt vanliga pendlare! De hade stil, de hade klass (och om man läser vad de jobbar med så fick man uppfattningen att de hade) både akademsik examen och en relativt hög lön. Det slog mig också att dess hemvister överlag knappast var platser som inte direkt drar tankarna till sociala problem, kriminalitet, busliv, patrask odyl. Utan snarare till Villa,Volvo,Vovve-idyll.
Är dessa människor kollektivtrafikstrafikanter? -Jadå.. Men de är knappast ett representativt urval. Detta har heller så vitt jag förstått varit iden med bilderna (hey varför skulle det vara det?). Detta är inte de genomsnittliga resenärerna, dessa personer tillhör troligtvis dock SLs nyblivna förprioriterade målgrupp; människor med tillgång till bil och bra med pengar (mina misstankar visade sig stämma när jag läste texten en bit ner). Dessa skall genom dyra reklamkampanjer (bland anant som de som för något år sen sattes upp på stortavlor längs större bilvägar) fås att välja att åka kollektivt. Väl så må man tycka; desto fler som reser kollektivt desto bättre, miljön osv. Det sjuka med det hela är dels att man genomför enorma reklamkampnajer för att locka folk som tradiotionellt inte åker kollektivt samtidigt som att man höjjer priserna så att alla det som inte kan välja att ta bilen, som inte har något annat val en att åka kollektivt, får det allt svårare att betala. Detta är dock inte så konstigt, SLs ledning, med Lelle i spetsen har helt enkelt konstaterat att med de biljettpriser man har måste man locka folk med pengar. Att de som verkligen behöver kollektivtrafiken inte har råd, är knappast något som rör Lelle ryggen, om han öht. tänkt tanken. SL sköts numer som vilket annat företag som helst. Tankarna på samhällsansvar är inte relevanta om man får tro Lelle på hans handligar.

I samma annons hittar jag en del upplysningar uppunktade bl a: "Värdefullare Säsongs- och Terminskort med erbjudande från 3". SL+3=sant? Detta lär jag återkomma om.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home