Wednesday, June 29, 2005

En tidig majmorgon.

För ett par veckor sen, hände något jag sent kommer att glömma...
Tåget hade just stannat vid Gamla stan och in genom tunnelbanans dörrar steg en lång och gänglig man. Det var en man i den gyllene medelåldern, solbränd, med ett avslappnat leende på läpparna och en kostym av exklusivare modell. Detta i sig är naturligtvis inte så anmärkningsvärt, men något fick mig att hajja till vid åsynen av denna gestalt. Jag kände igenom honom, en halv sekunds febrilt letandes i mitt morgontrötta minne utan resultat, sen slog det mig! Det var Lennart Jangälv! SLs Verkställande Direktör, den från IKEA head-huntade super-VDn, Tunnelbanans egna teddy-björn; The man, The Myth, The legend: Lennart "Lelle" Jangälv. Jag var som förstelnad. Han satte sig ner, inom synhåll för mig, 4-5 meter bort. Tusentals tankar susade genom mitt huvud. Han satt med ett leende som tillsammans med hans kroppspråk skrek ut: Titta! Jag är som er alla andra! Jag åker också tunnelbana! Självgod är bara förnamnet...

Där satt han alltså mannen, som det första han gjorde som nytillträdd VD på en helsides annons på DNs tredje sida erbjud sin förre detta arbetsgivare,(tillika en av världens rikaste och troligtvis snålast män) Ingvar Kamprad en gratis remsa.

Där satt mannen som annordnat fikaträffar (där det bjöds på goda bullar och rykande varmt kaffe) för att prata med de "genomsnitlliga trafikanterna", ta del av dess synpunkter, för att sedan sålla ut de opassande åsikterna och publicera det kvarvarande åsikterna (som var förundransvärt strömlinjeformade och helt i Lelles linje).

Mannen som för att stoppa för plankningen (eller fuskåkningen som det heter enligt lelle, för övrigt en väldigt rolig ordbyggnad) ena dagen bjöd på gymnastikshow, samt återigen bullar och kaffe på självaste Östermalmstorg där elitgymnaster visade på kreativa sätt att planka. Och andra dagen beslutade att chocköka antalet razzior. Inte heller ska det förglömmas, han gjorde ett tappert försök att skylla plankningen på spärrvakter och busschafförer, när det gäller denna ännu mer överdrivet idiotiska infallsvinkeln frågar man sig verkligen hur en sådan man, som innan han fick jobbet uppenbarligen aldrig åkt kollektivt, och fortfarande nu, saknar all typ av kunskap, erfarenhet och rutin av hur kollektivtrafiken fungerar skall kunna bestämma över den.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home